1_برنامه ریزی : پیش بینی فعالیتها ،روشها ،منابع و امکانات و.. برای تحقق اهداف سازمانی
2_آموزش و یادگیری : پیش بینی برنامه ها و فعالیتهای مناسب یادگیری به منظور اشتغال دانش آموزان در آن به گونه ای که تغییرات مورد نظر براساس اهداف ،برنامه های درسی و محتواهای یادگیری در رفتار آنان ایجاد شده و به توسعه توانمندی و ظرفیتهای شناختی ،نگرشی و مهارتی منجر گردد.
3_فعالیتهای فوق برنامه و پرورشی : مجموعه فعالیتهای سازمان یافته و پیش بینی شده ای که افزون بر برنامه های رسمی آموزش و پرورش به منظور تعمیق و گسترش یادگیری ،رشد،تعالی و شکوفایی استعدادها ،خلاقیتها با مشارکت آزادانه دانش آموزان در فعالیتهای اجتماعی و آمادگی آنها برای ورود به زندگی مسالمت آمیز اجتماعی تحت نظر مسئولین مدارس در داخل و خارج از مدرسه ارائه میشود ( انواع کلاسهای فرهنگی ،هنری .....)
4_سلامت و تربیت بدنی : سلامت و تربیت بدنی به دنبال برقراری سلامت کامل جسمی و روانی دانش آموزان به عنوان امانت الهی و به کارگیری روش های درست انجام فعالیتهای جسمانی ،ارتقا توانایی های بدنی و حرکتی ،تببین روشهای تفریحی سالم و ترویج بهداشت و اصول سالم زیستن و پیشگیری از ایجاد بیماری و اختلال و معلولیتهای اندامی و توانمندی های افراد در تسلط رفتار و حفظ سلامت است .( برنامه درس ملی صفحه 28)
5_مشارکت : ایجاد زمینه برای تعامل سازنده منابع انسانی مدرسه ،اولیا ،مردم و سازمانها در پیشبرد فعالیتها و اهداف مدرسه
6_نظارت و ارزیابی : فرآیند بررسی انطباق عملکرد با اهداف و شاخص های پیش بینی شده ، تحلیل و تفسیر اطلاعات در خصوص برنامه ها و فعالیتها و ارائه بازخورد های توانمند ساز در جهت بهبود امور
7_اداری _مالی : نظارت بر حسن اجرای بخشنامه ها ، رعایت زمان پاسخگویی به نامه ها ، بایگانی مطلوب اسناد ،سامانه اموال و امور مالی ،واریز کمکهای مردمی به حساب مدرسه )