برنامه سالانه و تقویم اجرایی

طرحها و پروژه های آموزشی سالانه آموزشگاه ها و مدارس

برنامه سالانه و تقویم اجرایی

طرحها و پروژه های آموزشی سالانه آموزشگاه ها و مدارس

برنامه ریزی امری مهم و ضروری در هر سازمانی است که این برنامه ها در آموزش و پرورش بصورت جزیی و اجرایی و زمانبندی شده در قالب برنامه سالانه و تقویم اجرایی قابل ارائه است.

برنامه ریزی واحد آموزشی گرچه به امکانات انسانی و مادی مجموعه بستگی دارد اما اساس آن را نگرش مدیریتی تشکیل می دهد که این نگرش در دبستان حافظ همواره بر پایه اصل کرامت انسانی استوار است و سعی در اداره مدرسه به صورت مشورتی و احترام به عقاید تمامی کارکنان، دانش آموزان و اولیای آنها در راستای قوانین دین مبین اسلام و اهداف کلی آموزش و پرورش دارد.

  • ۰
  • ۰

گام اول  امور اجرایی برنامه تدبیر:ابلاغ طرح به مدارس و تبیین آن برای مدیران 👇این طرح توسط مناطق آموزشی به مدارس ابلاغ شده و برای مدیران مدارس جلسه ی تبیینی-توجیهی با هدف افزایش درک صحیح از اصول و اهداف آن و کمک به مدیران  دراستفاده مطلوب از زمان و هدایت فعالیت های پیش بینی شده در بخش های برنامه ریزی ، اجرا ، ارزیابی و بهبود مستمر فعالیت ها ،همچنین بهره گیری از مجموعه ظرفیت ها ،توانمندی ها و نیروها در مسیر تحقق اهداف و در ک واحد از روش ها برگزار می گردد. دراین جلسه   به دلیل اهمیت تقویم اجرایی (جدول شماره 2) و فرم ارزیابی (جدول شماره 5) بیش از سایر بخش ها مورد تأکید قرار می گیرد .

گام سوم:تأیید امتیاز اولیه  توسط منطقه آموزشی   👇👇👇    برای اینکه مسوولین مناطق آموزشی از وضعیت مدارس به طور دقیق و کامل مطلع باشند و در جریان وضعیت (نقطه آغاز)و میزان تلاش در سال تحصیلی پیش رو قرار گیرند.همچنین در ارزیابی های فرآیندی و پایانی بیرونی که از طریق بازدید وحضور در مدرسه بتوانند ارزیابی واقع بینانه انجام دهند ،لازم است ارزیابی اولیه مدیران را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز با مشاهده ی حضوری و بازدید نسبت به تأیید آن افدام و نسخه ای را در اداره برای بهره برداری در بازدید ها و ارزیابی بیرونی نگهداری کرده و نسخه ای دیگر حداکثر تا یک ماه به صورت رسمی به مدرسه عودت گردد .

گام چهارم:خود ارزیابی فرایندی در طرح تدبیر👇👇👇
مدیر مدرسه در طول سال تحصیلی  همزمان با اجرای فعالیت ها و اقدامات ،زمینه خود ارزیابی هر یک از مسوولین برنامه ها و فعالیت ها را مهیا کرده و درزمان های مناسب نسبت به جمع آوری اطلاعات مربوط به این خود ارزیابی ها اقدام نموده و بازخورد های لازم برای هدایت فعالیت هاو بهبود اقدامات ارائه می نماید . همچنین فعالیت هایی که  بر اساس جدول زمانبندی از نظر اجرا دارای تأخیر یا  مشکلاتی می باشند شناسایی و با کمک مسئول مربوط و در صورت نیاز با  مشورت سایر کارکنان نسبت به مرتفع نمودن  موارد قابل بهبود اقدام می نماید.                                                     
    مناطق آموزش و پرورش نیز می توانندبا تنظیم برنامه زمان بندی مناسب و با کمک افراد مجرب و آگاه در حوزه آموزش ابتدایی به منظورارزیابی فرایندی در طول سال تحصیلی با هدف  ارائه بازخورد های اصلاحی، سازنده و توانمند سازو در گفتگوی طرفینی با مدیر نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.
گام پنجم👇👇👇
مدیر در پایان سال تحصیلی (خرداد ماه) مجددا با استفاده از جدول شماره 5 (فرم ارزیابی بهبود فرایند ها) ، با بررسی نتایج خود ارزیابی اولیه و ارزیابی های فرایندی ،نتایج تعامل و  گفتگوبا هریک از مسؤولین فعالیت ها  و هدف گذاری های انجام شده در برنامه سالانه به منظور تعیین وضعیت پیشرفت و موفقیت ها اقدام به ارزیابی نهایی  می نماید. نتیجه خود  ارزیابی پایانی  به صورت رسمی  حداکثر تا 20 خردادماه به معاونت آموزش ابتدایی منطقه ارسال گردد.  در این طرح ارزیابی هایی که مدیربا کمک عوامل انسانی انجام می دهد از ارزش بسیار والایی برخوردار است و قطعا نتایج آن در تعیین وضعیت پیشرفت و موفقیت توسط منطقه مورد استفاده قرار می گیرد .

گام ششم👇👇

اگرچه ارزیابی های درونی ارزش و اهمیت بالایی در این طرح دارند و به عنوان رویکردی توانمندساز در جهت افزایش تعهد سازمانی مدیر و مجموعه عوامل انسانی مدرسه مورد تأکید قرار گرفته است ،لیکن طرح مذکور نیز همانند طرح های دیگر نیاز به بررسی وا رزیابی بیرونی می باشد. بنابراین مناطق آموزش و پرورش در پایان سال تحصیلی به منظور ارزیابی نهایی ( حداکثر تا 15تیرماه) از مدارس بازدید کرده و با استفاده از جدول شماره پنج و نتایج ارزیابی های فرایندی و گزارش های ارسالی مدرسه( خود ارزیابی اولیه، ارزیابی فرایند ی ، ارزیابی پایانی و برنامه سالانه ) نسبت به ارزیابی میزان تلاش ، پیشرفت و موفقیت مدرسه در راستای  برنامه سالانه ، هدف گذاری های انجام شده  و کیفیت اجرای فعالیت ها اقدام می نمایند

گام هفتم👇👇👇

از آنجا که به طور طبیعی مدارس از شرایط متفاوت(منابع ملی،انسانی ،امکانات ،شرایط فرهنگی و...) برخودار بوده و امتیاز اولیه ( خود ارزیابی اولیه ) آنها یکسان نخواهد بود بنابراین رشد آنها در عملکرد طرح تدبیر باید بر اساس مبنایی محاسبه گردد تا میزان پیشرفت متناسب با این تفاوتها تعیین گردد.از این جهت مبنای محاسبه رشدمدارس در پایان سال ، میزان تغییر مثبت در امتیاز کسب نشده در ارزیابی اولیه  می باشد.بنابراین میزان رشد مدارس براساس امتیاز باقیمانده آنها از سقف امتیاز(301)محاسبه می شود
مثال: مدرسه ای در خود ارزیابی اولیه موفق به کسب 180 امتیازمیشود که با توجه به جمع کل امتیازات فرم شماره 5 (301 امتیاز) ، این مدرسه 121 امتیاز را نتوانسته کسب نماید. در ارزیابی پایانی امتیاز مدرسه به عدد228 میرسد .برای انجام محاسبه میزان نهایی رشد با توجه به رشد 48 امتیازی مدرسه در ارزیابی پایانی( 48=180-228 )و عدد امتیازات کسب نشده در ارزیابی اولیه (121 امتیاز) ، درصد رشد مشخص میشود.
فرمول تعیین میزان رشد:  میزان رشد در ارزیابی پایانی نسبت به ارزیابی اولیه ضربدر  عدد100    تقسیم  بر جمع امتیاز کسب نشده در خود ارزیابی اولیه      
میزان رشد این مدرسه:   39/6درصد می باشد

گام هشتم👇👇
پس ازانجام ارزیابی بیرونی طرح تدبیر  توسط مناطق و تایید میزان تحقق اهداف و کیفیت اجرای شاخص ها و فعالیت ها ( جمع نهایی امتیازات جدول شماره 6) ، مدارسی که در خود ارزیابی پایانی نسبت به خود ارزیابی اولیه درتحقق اهداف دارای رشد بوده اند ، به شرح ذیل مورد تقدیر  و حمایت  قرار خواهند گرفت.
الف: تقدیر منطقه ای: مدارس دارای رشد 10 الی 20 درصد
ب: تقدیر استانی : مدارس دارای رشد 21 الی45درصد.
ج: تقدیر ستادی ( توسط معاون وزیر) : مدارس دارای رشد 46 الی 80 درصد
د: تقدیر ستادی( مقام عالی وزارت): مدارس دارای رشد بیش از 81 درصد .
ه:دعوت از مدیران برتردر همایش­های استانی وکشوری ، معرفی و ترویج تجارب و الگوهای ارزنده آنان
ح:حمایت ازچاپ آثارو تجارب برتر مدیران استانی و کشوری در مجلات تخصصی داخل و خارج از آموزش و پرورش  
و-تشکیل بانک  اطلاعاتی از مدیران موفق و تلاشگرطرح تدبیر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی