برنامه سالانه و تقویم اجرایی

طرحها و پروژه های آموزشی سالانه آموزشگاه ها و مدارس

برنامه سالانه و تقویم اجرایی

طرحها و پروژه های آموزشی سالانه آموزشگاه ها و مدارس

برنامه ریزی امری مهم و ضروری در هر سازمانی است که این برنامه ها در آموزش و پرورش بصورت جزیی و اجرایی و زمانبندی شده در قالب برنامه سالانه و تقویم اجرایی قابل ارائه است.

برنامه ریزی واحد آموزشی گرچه به امکانات انسانی و مادی مجموعه بستگی دارد اما اساس آن را نگرش مدیریتی تشکیل می دهد که این نگرش در دبستان حافظ همواره بر پایه اصل کرامت انسانی استوار است و سعی در اداره مدرسه به صورت مشورتی و احترام به عقاید تمامی کارکنان، دانش آموزان و اولیای آنها در راستای قوانین دین مبین اسلام و اهداف کلی آموزش و پرورش دارد.

  • ۰
  • ۰

فعالیت مکمل، فعالیتی است که بر مبنای دروس یک موضوع درسی، نظیر فارسی، علوم تجربی، تعلیمات دینی و غیره طراحی می شود.

هدف فعالیت مکمل، تعمیق یادگیری دانش آموز و ایجاد فرصت برای اندیشیدن درباره مفاهیم و تمرین مهارت هاست. فعالیت های کمک برنامه (مکمل) به آن دسته از فعالیت های دانش آموزان که نیازمند حدی از نظارت و سرپرستی از ناحیه مدیریت آموزشگاه است و متفاوت از آموزش کلاسی است، اطلاق می شود. ولی با این حال بخش مهمی از نظام تربیتی مدرسه است مانند ورزش، گروه های دانش آموزی و روزنامه دیواری. در منابع دیگر این واژه مهم را گسترده کرده اند و آن را به صورت عمیق تری در چارچوب برنامه مدرسه قرار داده اند و آن را به نوعی از فعالیت های فوق برنامه متمایز کرده اند.

نمونه ای از قوت ها و ضعف هایی که در برنامه عملیاتی تدبیر باید قید کنیم شناسایی قوتها- ضعفها- فرصتها و تهدیدها

عوامل درون مدرسه

عوامل بیرون مدرسه

قوتها

ضعفها

فرصتها

تهدیدها

1.      وجود دبیران متخصص و مجرب

2.      اختصاص مدرسه قرآن در شیفت مخالف

3.      داشتن زمین مناسب جهت فعالیتهای ورزشی

4.      استفاده از روشهای فعال در تدریس

5.      وجود معاون آموزشی و پرورشی فعال

6.      علاقه مندی دانش آموزان به شرکت در کارهای گروهی

7.      داشتن کتابخانه غنی در مدرسه

8.      تهیه نمودارهای مختلف درسی و قراردادن در معرض دید

9.      داشتن طرح درس

10.   ایجاد انگیزه دراستفاده دانش آموزان از IT

11.   ایجاد رقابت سالم

12.   تشکیل تیم علمی در هرکلاس

13.   وجود دانش آموزان مستعد

14.   تکنولوژی آموزشی

15.   هوشمندسازی کلایها

1.  عدم وجود امکانات مستقل

2.  کمبود رایانه و ویدئو پرژکشن در مدرسه

3.  ضعف بنیه علمی دانش آموزان به دلیل توجه بعضی از اولیا به تحصیل فرزند خود

4.  حساس و پیگیر نبودن اولیا

5.  مبود بودجه جهت خرید وسایل و تجهیزات ورزشی

6.  نداشتن برنامه ریزی صحیح درسی و عدم استفاده صحیح از اوقات شبانه روز

7.  عادت نکردن دانش آموزان به یادگیری عمیق و اساسی و حفظ نمودن طوطی وار

8.  بی امتیاز بودن بعضی از دروس و کم توجهی دانش آموزان به آنان

9.  عدم وجود نماز خانه در مدرسه

10-کمبود کلاس و شلوغی کلاسها از نظر تعداد دانش آموز

 

1.  توجه و تشویق مسئولین در امر ابتکار و خلاقیت و رشد و بالندگی دانش آموزان

2.   وجود مراکز استفاده از یارانه درسطح شهر

3.  وجود کانون های  معتبر فرهنگی مساجد و حلقه های صالحین

4.  وجود منابع مختلف کمک آموزشی

5.  نقش موثر و سازنده رسانه های جمعی

6.  رشد فرهنگی خانواده ها

1.  فقر اقتصادی و فرهنگی

2.  پایین بودن میزان مطالعه

3.  وجود تضاد فرهنگی

4.  یاس و نا امیدی در نوجوانان

5.  عدم انگیزه تلاش به دلیل نبود فرصتهای شغلی مناسب

6.  پایین بودن سطح سواد خانواده ها

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی