*در گروهی بین دانش آموزان استثنایی(کم توان ذهنی) و عادی قرار دارند.
*عملکرد آنها مساوی با تواناییهایشان است ولی از سطح کلاسی پایین تر است.
*معمولا رشد آنها به آرامی صورت می گیرداما این رشد یکنواخت است.
*در همه دروس ضعیف هستند.
*نمی توانند مانند دانش آموزان عادی ،مطالب را به سرعت فرا بگیرند.
*نسبت به همسالان خود از رشد تحصیلی و اجتماعی مناسبی برخوردار نیستند.و در این زمینه ها کم تجربه هستند.بهمین دلیل رشد آهسته ای دارند.
*ممکن است در ساختار ذهنی و شخصیتی مشکلی نداشته باشند اما در انجام تکالیف درسی و درک مطلب،مشکل دارند.
*دستورالعملها را بخوبی درک نمی کنند.زیرا مفاهیم را بخوبی درک نمی کنند تا بتوانند آنها را اجرا کنند.
راهکارهای آموزشی برای دانش آموزان مرزی
* این دانش آموزان همواره می بایستی تشویق شوند.
* آموزش را از ساده به مشکل شروع نموده و مطالب را تکرار کنید.
* سعی کنید مطالب را یکباره آموزش ندهید.
*زمینه موفقیت دانش آموز را در دروس مختلف فراهم کنید.
* دانش آموز را تشویق به فعالیتهای جمعی نمایید.
* تفاوتهای فردی را مد نظر داشته باشید و این دانش آموزان را با دیگران مقایسه نکنید.
* این دانش آموزان زود خسته می شوند لذا ساعات درسی را طولانی نکنید.
* در حد توانشان به آنها مسئولیتهایی را محول کنید.
*در رابطه با این دانش آموزان صبور باشید و به شخصیت آنها احترام بگذارید.